Over de technische school

Leren, werken en wonen in de voormalige ambachtsschool

In 1908 startten aannemers G. Bosma en L. v.d. Meulen naar een ontwerp van architect A. Brandsma de bouw van de voormalige Ambachtsschool aan de Burgemeester Falkenaweg in Heerenveen. De geschiedenis van het schoolgebouw weerspiegelt de ontwikkeling die het technisch onderwijs in de afgelopen eeuw heeft doorgemaakt.

De school begon in 1908 met 29 leerlingen, tien jaar later zijn het er al 82. In 1954 wordt de bakkerij gebouwd en kan de eerste bakkersleraar aan de slag. De bouw van een gymnastieklokaal en een kantine volgen in het jaar daarop. De befaamde glazen bovenverdieping wordt in 1957 op het pand geplaatst. Ook in 1991 krijgt de school uitbreiding.

Dit maal met een nieuwe aanbouw voor onder meer een ruime kantine. In 2003 besluit men dat het schoolgebouw niet meer voldoet aan de geldende eisen. De opleiding verhuist naar een andere locatie. Het historische gebouw, waar uiteindelijk tienduizenden Friezen sinds 1908 een technische opleiding kregen, wordt in de zomer van 2010 gekocht door Jonker.

Combinatie van authentieke historische elementen

De Technische School wordt twee jaar lang onderworpen aan een grondige renovatie door onder andere CLAFIS medewerkers die het projectteam vormen dat verantwoordelijk is voor de projectleiding, constructie en installaties. Doel: het pand in de oude glorie herstellen en tegelijkertijd functioneel gebruik maken van alle ruimtes.

De oude klaslokalen zijn dan ook verbouwd tot professionele kantoorruimten. De hoge plafonds en grote ramen mochten blijven. Er is natuursteen gebruikt voor trapleuningen, oorspronkelijke treden werden hergebruikt en authentieke kozijnen vormen nu transparante spreekruimtes. De moderne technologie in de vorm van snelle internetverbindingen, duurzame isolaties en op flatscreens geprojecteerde bewegwijzering, maken het monumentale pand uitermate geschikt voor nieuwe bestemmingen.

Tegenwoordig is het pand volledig verhuurd aan diverse bedrijven, worden de vijf appartementen allen bewoond en biedt het een mooie plek aan de Italiaanse Osteria Frisone Pazzo.

Meer historische feiten

Meer informatie?

Bij de Technische School vind je verschillende bedrijven, kun je lunchen en dineren, bedrijfsruimte huren, vergaderen en/of wonen. Wilt je meer weten over de mogelijkheden voor jou bij de Technische School? Neem dan contact met ons op.

Contactinformatie